1

sobota, 15 stycznia 2011

Szkoła bohaterów

Postanowiłem zapisać się na kurs on-line. Składa się z czterech lekcji, na które trzeba przeznaczyć ok pół godziny. Co tydzień jedna.
Już jestem po pierwszej: Warto! Przed zapoznaniem się z materiałem obawiałem się sporej ilości moralizowania i taniej wizji bohaterstwa. Wręcz przeciwnie. Materiał szanuje inteligencję widza a jednocześnie w prosty sposób ukazuje paradoksy ludzkiej psychiki.
Największe wrażenie zrobiło na mnie wideo z eksperymentu dr Zimbardo przeprowadzonego na początku lat 70. Grupa studentów miała oceniać, która z linii przedstawionych po prawej stronie rysunku jest tej samej długości co linia po lewej. W rzeczywistości tylko jeden student na sali rzeczywiście starał się oceniać długość linii. Pozostali byli "podstawieni" i udzielali odpowiedzi zgodnie z instrukcją. W miarę upływu czasu odpowiedzi były w coraz bardziej widoczny sposób błędne. Nieświadomy manipulacji student wybierał te same błędne odpowiedzi co pozostali. Więcej na filmiku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz